Ze względu na niedostępność terenu najlepszą formą poznania przyrody Parku są spływy kajakowe podczas których można poznać Park „od środka”.

Kajakiem wokół Kurowa

Na szlaku umieszczono tablice kierunkowe ułatwiające poruszanie się w „narwiańskim labiryncie”.
Każdy znak ma swój numer, co ułatwia orientację w trzcinowiskach. Chęć wypożyczenia kajaka należy
zgłosić w siedzibie Parku, w informacji turystycznej. Tutaj też otrzymają Państwo mapkę z
zaznaczonymi trasami i dodatkowe instrukcje.

• Trasa małej pętli – długość 1,6 km, czas płynięcia 40-45 min.
  • Trasa średniej pętli – długość 3,2 km, czas przepłynięcia do 1,5 h.
  • Trasa dużej pętli – długość 7,7 km, czas płynięcia ok 3 h.

Uwaga: Trasa Dużej Pętli polecana jest raczej wytrwałym kajakarzom przy względnie wysokich
stanach wody. Duża część trasy prowadzi pod prąd. W okresach, gdy stan wody jest niższy (suche lato
i jesień), niektóre odcinki na Kurówce są bardzo trudne do przebrnięcia ze względu na gęstą
roślinność wodną. Jako alternatywę można też przepłynąć z parkowej przystani do mostu na
Kurówce, przespacerować się groblą zerwanego mostu i powrócić do Kurowa.

Narwiański labirynt

To szlak, który przebiega przez cały park od Suraża do Rzędzian (ok. 45 km). Przepłynięcie całości
zajmuje 2-3 dni. Narew to rzeka wielokorytowa, której odnogi tworzą istny labirynt. Żeby nie
zabłądzić, radzimy trzymać się głównego (najszerszego) koryta.

• 0 km Suraż – Spływ zaczynamy z okolic mostu. Płyniemy głównym korytem.
  • 9 km Uhowo – rzeka płynie blisko zabudowań. Około pół kilometra przed mostem kolejowym po
    prawej stronie jest plaża miejska, zaraz za mostem przy altance miejsce do odpoczynku. W Uhowie są
    sklepy spożywcze. W domu kultury znajduje się „Galeria Narwiańska”. Wypływając z plaży w Uhowie
    pomiędzy mostem kolejowym a drogowym, trafiamy na rozwidlenie. Należy płynąć korytem po
    prawej. Dalej mijamy wieżę widokową oraz las sosnowy, w którym niektórzy turyści biwakują. Jest to
    jednak własność prywatna i należy najpierw zapytać o zgodę właściciela działki.
  • 17 km Bokiny – Główne koryto przepływa tuż przy wsi. Mniej więcej w połowie zabudowań jest
    miejsce do odpoczynku. Stoi przy nim tablica informacyjna. Odchodząca od plaży droga prowadzi do
    drogi głównej i sklepu. Przy kościele jest dobry punkt widokowy na dolinę. Wypływając z Bokin należy
    się trzymać środka koryta, ponieważ przy brzegu zdarzają się kamienie, które mogą utrudniać
    pływanie. Na tym odcinku może się dać we znaki nieprzyjemny zapach dochodzący z pobliskiej
    fabryki mączki kostnej.
  • 21 km Topilec –Za miejscowością dogodne miejsce do rozbicia namiotów jest na wyspie z sosnowym
    lasem, gdzie zlokalizowano wieżę widokową. Żeby tu dopłynąć trzeba się trzymać prawych odnóg.
  • 25 km Kolonia Topilec – w miejscowości znajdują się dwa pola biwakowe: prywatne na początku wsi i
    pole NPN, po prawej stronie (stoi na nim wieża widokowa). Do pola biwakowego NPN dopływa się
    kanałem odbijającym na prawo. Droga z Kol. Topilec do Waniewa/Śliwna może mieć dwa warianty.
    Łatwiejszy prowadzi głównym korytem, środkiem doliny. Trudniejsza trasa prowadzi przez kanał
    biegnący wzdłuż pola biwakowego NPN i całego prawego brzegu aż do Śliwna. Zaraz za kładką
    Waniewo-Śliwno kanały obu wariantów łączą się.
  • 31 km Waniewo – znajduje się tu kąpielisko oraz kilka kwater agroturystycznych. W sezonie
    turystycznym można skorzystać z baru. Znajduje się tu też wejście na kładkę Waniewo – Śliwno.
    Płynąc dalej w kierunku Kurowa, należy zwracać uwagę na znaki i niedaleko za Waniewem odbić w
    lewo.
  • 37 km Kurowo – aby dotrzeć do siedziby parku należy dopłynąć do przystani w Kurowie. Przy
    siedzibie Narwiańskiego Parku Narodowego jest pole biwakowe wyposażone w łazienki (prysznice,
    toalety) oraz dwie altany z dostępem do prądu. Wypływając z Kurowa należy się kierować na główne
    koryto, najlepiej wzdłuż żółtego szlaku.
  • 40 km „Koziołek” – do tej szesnastowiecznej reduty można dopłynąć z głównego koryta Narwi,
    wpływając w wąski kanał znajdujący się po lewej stronie (przy znaku nr 8). Przy znaku nr 9 nie
    skręcamy na Kurówkę, ale odbijamy w prawo w kierunku Radul i Rzędzian.
  • 42 km Radule – wieś na lewym brzegu, ale nie ma do niej dogodnego dojścia od strony rzeki
  • 44 km Kolonia Rzędziany – dopływając do Rzędzian wypatrujemy znaku po lewej stronie (przed
    kamiennym progiem), który nakieruje nas na kanał doprowadzający do gospodarstwa
    agroturystycznego „U Żendziana”.

* Wyłączony z użytkowania jest fragment szlaku na odcinku Radule – Rzędziany  (około 5km)